Statistik Pembaca

Mengenai Saya

Ahad, 23 September 2012

Latihan 1 - Kebaikan Amalan Bergotong-royong

Lemah dalam Bahasa Melayu?
Menghadapi kesukaran untuk menulis karangan?
Tidak tahu cara untuk menghuraikan isi karangan?
Tidak ada idea ketika menulis?

Jangan risau!
Karangan di bawah ini ditulis mengikut struktur khas yang boleh membimbing anda untuk menghasilkan sebuah karangan yang lebih mantap dan berstruktur. Berikanlah perhatian kepada perkataan yang telah digariskan.


Tajuk 1: Kebaikan Amalan Bergotong-royong

 Pada hari ini, isu amalan gotong-royong selalu diperkatakan. Umumnya mengetahui bahawa isu ini semakin hari semakin serius dibincangkan. Persoalannya mengapakah hal sedemikian berlaku? Oleh itu, sebelum nasi menjadi bubur, marilah kita bersama-sama mencari kebaikan amalan bergotong-royong. 

 Sesungguhnya, kebaikan amalan gotong-royong adalah mengeratkan perpaduan sesama ahli masyarakat. Hal ini demikian kerana masyarakat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Contohnya, mereka dapat berbincang dan bertukar-tukar pandangan. Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan melahirkan keadaan yang aman. Benarlah amalan gotong-royong boleh mengeratkan perpaduan ahli masyarakat.

 Selain itu, kebaikan amalan gotong-royong adalah mempercepat dan memudahkan sesuatu kerja. Hal ini demikian kerana kerja yang dilakukan dapat dilakukan bersama-sama. Contohnya, bergotong-royong menjayakan majlis perkahwinan. Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan meringankan sesuatu kerja. Tepatlah bahawa amalan gotong-royong membawa banyak kebaikan.

 Di samping itu, kebaikan amalan bergotong-royong adalah memperkukuh semangat kejiranan. Hal ini demikian kerana masyarakat dapat mengambil berat hal-hal kejiranan. Contohnya, kita boleh menolong jiran yang menghadapi kesusahan. Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan mengukuhkan hubungan antara jiran. Betullah bahawa amalan gotong-royong memberikan banyak kebaikan.

 Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama dalam menggalakkan amalan gotong-royong ini. Jika tidak, kita tidak akan berjaya. Semoga akan lahir masyarakat yang cemerlang, gemilang, dan terbilang. Namun begitu, ingatlah peribahasa tepuk dada tanya selera.                                                                                                                
(203 patah perkataan)

Sumber: Modul Latihan Terancang Program Perhalus SPM 2012