Statistik Pembaca

Mengenai Saya

Sabtu, 22 September 2012

Praktis 2

(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah ini untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas. 

(i) membaluti - membalutkan 
- Kalau tiada kulit yang membaluti tubuhnya sudah tentu bercerai segala tulangnya.
- Jururawat itu membalutkan luka pesakit yang dirawatnya dengan berhati-hati. 

(ii) melukai - melukakan 
- Pahlawan-pahlawan Melaka pada zaman dahulu begitu hairan melihat peluru meriam yang tidak tajam                 tetapi dapat melukai mangsa dalam jangkauan sasarannya. 
- Dia tidak sedar bahawa kata-kata yang keluar daripada mulutnya yang celopar itu telah melukakan hati kawan-kawannya. 

(iii) menyelami - menyelamkan 
- Sesiapa yang dapat menyelami perasaan Alina sahaja yang memahami hati budinya. 
- Ibu menyelamkan timba yang dibawanya itu ke dalam perigi untuk mencedok air. 

(b) Tukarkan petikan itu di bawah ini ke dalam bentuk perbualan tanpa mengubah maksud asalnya. 

     David bertanya kepada Selvam tentang cita-citanya selepas tamat pengajian nanti. Selvam berkata bahawa dia mahu memilih kerjaya sebagai guru. David menginginkan kepastian, sama ada dia benar-benar ingin menjadi guru atau kerana tidak mahu menjadi penganggur. Selvam menjelaskan bahawa tujuannya menjadi guru kerana hendak mendidik anak bangsa, bukan takut tiada kerja dan terpaksan menganggur. David mengucapkan syabas kepada Selvam atas niat sucinya itu dan berharap agar cita-citanya dimakbulkan oleh Tuhan. Selvam menghargai sokongan David dan mengucapkan terima kasih kerana memahami niat sucinya itu. 

David    : Apakah cita-cita awak selepas habis belajar?
Selvam  : Saya hendak menjadi seorang guru.
David    : Awak betul-betul hendak menjadi cikgu atau awak takut menjadi penganggur?
Selvam  : Saya hendak mendidik anak bangsa, bukan sebab takut menjadi penganggur.
David    : Syabaslah kerana niat suci itu. Semoga keikhlasan awak akan dimakbulkan oleh Tuhan.
Selvam  : Saya menghargai sokongan awak dan terima kasih kerana memahami niat murni saya itu. 

(c) Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula. 

(i) Setiap orang mempunyai hak untuk bergaya dan menjaga penampelan diri kerana mereka mahu kelihatan menarik pada pemandangan orang lain.
     penampelan - penampilan
     pemandangan - pandangan

(ii) Negara-negara yang memegang kuasa vito dalam Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu telah digesa oleh negara anggota pertubuhan dunia itu agar tidak menyalahgunakan kedudukkan mereka. 
     vito - veto
     kedudukkan - kedudukkan 

(iii) Anugerah Guru Inovatif diadakan untuk memberikan periktirafan kepada guru yang telah menghasilkan usaha kreatif untuk meningkatkan profesionalisma keguruan dan keberkesanan kurikulum.
      periktirafan - pengiktirafan
      profesionalisma - profesionalisme 

(d) Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula. 

(i) Program Mengatasi Kemiskinan akan memberikan peluang pada golongan berpendapatan rendah menambahkan pendapatan dan memupuk nilai positif tentang kehidupan.
      Mengatasi - Membasmi
      pada - kepada

(ii) Sekalipun kenaikan harga minyak tidak begitu menyusahkan syarikat pengangkutan awam tetapi keuntungan yang syarikat itu peroleh mungkin berkurang.
      menyusahkan - menjejaskan
      syarikat itu peroleh - diperoleh oleh syarikat itu

(iii) Pesakit diabetes dan alahan adalah antara masalah kesihatan yang dialami oleh sesetengah orang yang berpunca dari amalan pemakanan yang tidak betul. 
       pesakit - penyakit
       dari - daripada

(e) Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian lengkapkan tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai. 

     Kita akui masyarakat moden ialah masyarakat yang bermaklumat. Namun, maklumat yang dimaksudkan itu mestilah betul dan sumbernya sahih. Kita tidak menggalakkan masyarakat kita menyebarkan (i)______________ kerana hal itu akan memporak-perandakan masyarakat. Walaupun tidak banyak yang melakukannya tetapi kesannya tetap sama, iaitu anggota masyarakat saling berprasangka buruk kerana amalan segelintir anggota masyarakat itu menepati maksud peribahasa (ii)_______________. Perkara begini hendaklah kita hindari supaya kita tidak dianggap berfikiran (iii)_________________ dalam apa-apa jua keadaan dan dalam sebarang tindakan. 

(i) khabar angin
(ii) kerana nila setitik, rosak susu sebelanga
(iii) setengah masak