Sebagai seorang juri, saya selalu ditanya
bagaimana cara yang baik untuk mendeklamasi sajak?. Tak kurang juga
peserta yang menyerbu saya untuk menyoal mengapa dia tidak menang.
Pengalaman sebagai hakim pernah saya curahkan di dada akhbar Berita
Harian (malangnya sudah terlupa tarikh sebenar tersiarnya artikel itu)
Insya Allah saya cari dan catatkan kemudian. Untuk yang berminat inilah
petikan rencana yang disiarkan dengan judul Cara Terbaik Mendeklamasi
Puisi.
KEGIATAN Baca Puisi boleh dikatakan sedang berkembang
subur di negara kita. Antaranya:i. Baca Puisi Pena yang berlangsung
secara santai setiap bulan di Rumah Pena (Kuala Lumpur), dan pernah
dilangsungkan di beberapa tempat seperti Taman Puisi (Kuala Terengganu)
Taman Budaya Negeri Pahang (Kuantan) dan Gelanggang Seni Kota Baharu,
(Kelantan).ii. Baca puisi secara persembahan pernah diadakan di Matic,
Dewan Bandar raya Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, Dewan Perdana
Siswa, Universiti Malaya dan tempat lain yang dianjurkan pelbagai
pihak.iii. Persembahan teater puisi seperti diterajui Fauziah Nawi,
Normah Nordin dan lain-lain.iv. Deklamasi puisi sebagai pertandingan.
Tulisan ini menumpukan perhatian deklamasi puisi sebagai pertandingan.
Acara itu biasanya dianjurkan di peringkat sekolah, institusi pengajian
tinggi, jabatan kerajaan dan organisasi tertentu. Ada pihak yang
menganjurkan sebagai acara tahunan dan peserta dikehendaki
mendeklamasikan sajak daripada senarai yang ditetapkan penganjur,
mengikut matlamat pertandingan. Misalnya puisi bertemakan kecintaan
terhadap alam sekitar untuk pertandingan yang dianjurkan Jabatan Alam
Sekitar, puisi bertemakan perpaduan kaum untuk pertandingan anjuran
Jabatan Perpaduan dan sajak patriotik seperti Sayembara Deklamasi Puisi
Hari Kebangsaan yang dilangsungkan setiap tahun sebagai acara sambutan
Hari Kebangsaan.
Sayembara itu diadakan sejak 1987 dengan
mendapat sambutan menggalakkan di seluruh negara. Peserta kebanyakannya
remaja. Selama beberapa tahun saya diberi kepercayaan menjadi hakim
beberapa pertandingan khasnya Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan.
Pelbagai pengalaman sudah dikutip dan ingin saya kemukakan di
sini.Setiap pertandingan deklamasi bertujuan mencari deklamator terbaik.
Persoalan yang sering ditanya terutama peserta pertandingan ialah
apakah ciri deklamator yang baik dan bagaimanakah cara terbaik
mendeklamasi puisi?
Sememangnya tidak ada cara membaca puisi
yang boleh dikatakan terbaik. Dalam sesuatu pertandingan, pengadil
mungkin tertarik dengan peserta yang mempunyai suara lantang, kuat,
besar bergema, penuh bersemangat dan bertenaga.Pada pertandingan lain
panel mungkin memenangkan deklamator yang membaca dengan gaya sederhana,
tenang dan terkawal, lembut dan bersahaja seolah-olah sedang bercakap
dan berkomunikasi dengan penonton.
Sebagai persembahan seni
sememangnya deklamasi tidak mempunyai satu gaya saja. Tidak ada
peraturan ketat dan khusus yang mesti diikuti pendeklamator. Sesuatu
gaya yang membawa tuah kepada johan lalu mungkin tidak membawa
kemenangan kepada peserta baru kerana meniru gaya orang lain yang
menunjukkan kekurangan inovasi dan kreativiti. Bagaimanapun gaya dan
cara bacaan yang penting dan menjadi ukuran utama adakah deklamator
berjaya menyampaikan makna dan maksud sajak yang dibacanya.
Deklamator yang baik dapat menarik penonton menghayati makna, pemikiran
dan suasana dalam sajak. Penonton terus menumpukan perhatian terhadap
bacaannya. Deklamator yang berjaya dapat membuat penonton bersedih atau
membangkitkan semangat patriotik mereka mengikut maksud sajak yang
dibaca.
Perkara utama dalam persembahan deklamasi ialah
pembacaan yang membabitkan suara, sebutan, nada, intonasi, mimik muka,
gerak badan dan sebagainya. Semua itu mesti dipadukan dengan harmoni dan
sesuai dengan maksud sajak.Namun, tidak semua deklamator mampu berbuat
demikian. Ada bacaan yang gagal menarik perhatian penonton. Kegagalan
itu disebabkan beberapa faktor antaranya sebutan tidak jelas, kurang
keyakinan atau terlupa.
Deklamator mesti menyebut setiap
perkataan dengan jelas. Jika lain yang disebut lain kedengaran tentulah
menjejaskan makna sajak .contohnya penjajah disebut penjaja, tanah air
di tawan polusi menjadi tanah air ditawan polisi, martabat bangsa
kedengaran seperti murtabak bangsa dan mujahid kedengaran mujahat.
Apabila ini terjadi makna sajak berubah, malah menimbulkan kelucuan dan
mengganggu penghayatan penonton dan ia dianggap satu kegagalan.
Ada deklamator tidak menghadap penonton dengan yakin. Ini menyebabkan
ia teragak-agak, kurang bersungguh-sungguh, sebutan tidak jelas dan
suara tidak keluar. Ini terjadi apabila deklamator tidak membuat
persediaan secukupnya.Pertandingan deklamasi puisi bukan bertujuan
mendera peserta untuk menghafal. Sayembara Deklamasi Puisi Hari
Kebangsaan membenarkan peserta membawa kertas di pentas, namun peserta
yang boleh menghafal dengan baik tentu berhak menerima markah lebih
kerana itu membuktikan kesungguhannya.Jika deklamator terlupa dan
meninggalkan beberapa baris, tentu menjejaskan makna sajak. Ada
deklamator terlupa perkataan asal lalu menggantikannya dengan perkataan
lain sehingga maksud sajak berubah. Markah di potong mengikut sejauh
mana pembacaan menyimpang daripada makna sebenar. Walaupun deklamator
dibolehkan membawa kertas, mereka perlu pandai mengawal keadaan supaya
tidak ketara jika tiba-tiba tidak dapat mengingati baris sajaknya.
Ada deklamator berfikir dia mesti menjerit dan bertempik untuk
menghasilkan pembacaan bertenaga. Ini salah sama sekali. Deklamasi
bertenaga tidak bererti bertempik dari awal hingga akhir. Deklamator
mesti membaca dan mengawal intonasi suara, meninggi dan merendahkan
suara pada tempat sesuai dengan maksud sajak.Jika deklamator bertempik
dan berada terlalu dekat dengan mikrofon yang tidak begitu canggih, maka
kedengaran bingit dan menyakitkan telinga. Ini mengganggu penonton dan
pengadil. Suasana sajak gagal dibina dalam keadaan ini.
Adakalanya, deklamator merendahkan suara sehingga sebutannya hilang dan
tenggelam.Dalam Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan peserta di
benar bergerak bebas di pentas. Deklamator mesti kreatif dan membuat
pergerakan yang kena mengena dengan maksud sajak. Pergerakan terlalu
banyak apa lagi yang tidak ada kaitan akan mengganggu pembacaan.
Adakalanya pergerakan itu menyebabkan suara deklamator tenggelam dan
tidak jelas kedengaran.Gaya keterlaluan biasanya terjadi kepada
deklamator yang terlalu mahu kelihatan ‘bersungguh-sungguh’. Deklamator
terbabit membaca dengan sekuat suara, sering bertempik, menimbulkan nada
sedih dengan menangis tersedu sedan dan sebagainya. Perbuatan itu tidak
dilarang tetapi mesti bersesuaian.
Tetapi biasanya gaya
keterlaluan seperti itu hanya menimbulkan kelucuan dan jarang membawa
kemenangan. Peserta harus tahu membezakan antara berlakon teater dan
bergaya di pentas deklamasi.Dalam usaha menerbitkan sebutan jelas, ada
peserta dalam sajak disebutnya sepatah-patah supaya setiap suku kata dan
semua bunyi huruf dapat diperdengar dengan jelas. Misalnya ada
deklamator yang menekan suaranya untuk menerbitkan bunyi h, t, r s dan
k. Ini menyebabkan bacaannya menjadi lambat dan menjemukan.Sebuah sajak
boleh dideklamasikan dalam masa 10 minit akan memakan masa lebih 20
minit. Bayangkanlah jika ada 20 peserta dan semua membaca sedemikian.
Ini satu penderaan terhadap pengadil dan penonton. Pembacaan yang
menjemukan gagal menarik tumpuan penonton.Selepas pertandingan ada
pengadil ‘diserang’ peserta yang kalah dan pihak yang tidak puas hati
dengan keputusan diumumkan.Ini sering berlaku lebih-lebih lagi jika ada
peserta yang dianggap favourite, tidak memenangi pertandingan itu.
Peserta itu mungkin sudah membuktikan kehandalannya sebelum ini tetapi
kemenangan diraih agak malang dan menyedihkan, tetapi ia boleh
berlaku.Harus diingat, pertandingan adalah pertandingan. Kebolehan
peserta diukur ketika di pentas lebih 10 minit. Malangnya pelbagai
perkara boleh berlaku.Peserta handal mungkin tersasul atau tersalah
menyebut perkataan sehingga mengubah makna sajak. Mungkin peserta itu
tidak melakukan apa-apa kesalahan tetapi pada pertandingan berkenaan
muncul peserta lain yang seluruh bacaan dan gayanya berjaya memikat
pengadil.Mungkin ada pembaharuan atau kelainan dibawa mungkin ada
pergerakan yang dianggap artistik dan bersesuaian dengan makna sajak
yang dibaca. Segalanya boleh berlaku.
Semua orang memerlukan
persediaan dan latihan cukup untuk muncul dengan yakin di pentas. Untuk
menjadi deklamator yang baik seseorang perlu membaca dan memahami sajak
yang dideklamasikan. Berlatihlah menyebut setiap perkataan. Beri
perhatian kepada perkataan yang sukar. Fikirkan gaya yang sesuai dengan
sajak yang dipilih. Jaga kesihatan dan suara supaya bagus pada hari
pertandingan. Buatlah gerakan atau senaman bagi memperbaiki pernafasan
dan kawalan suara. Gunakan kreativiti mencari gaya baru dan tidak meniru
gaya lalu.Apabila puisi dipentaskan, baik pada pertandingan, teater
atau dilagukan, ia mesti mencapai matlamat menyampaikan maksud puisi.
Tidak ada gunanya puisi diberikan irama atau digayakan dengan pelbagai
gerak dan tari jika irama atau pergerakan itu sendiri menenggelamkan
maksud sajak.Deklamasi puisi adalah persembahan seni. Pemarkahannya
tidak dapat tidak dipengaruhi oleh cita rasa dan subjektiviti pengadil
sebagai penilai hasil seni. Seperti hasil seni lain, ia meminta
kreativiti dan gaya tersendiri.
(Petikan ini dipetik daripada Facebook Tok Guru saya, Raja Teromba. Bagi mengekalkan keaslian petikan ini, saya tidak melakukan sebarang pengeditan terhadapnya.)