Statistik Pembaca

Mengenai Saya

Khamis, 27 September 2012

Latihan 2 - Faedah-faedah Dasar 1 Murid 1 Sukan

Lemah dalam Bahasa Melayu?
Menghadapi kesukaran untuk menulis karangan?
Tidak tahu cara untuk menghuraikan isi karangan?
Tidak ada idea ketika menulis?

Jangan risau!

Karangan di bawah ini ditulis mengikut struktur khas yang boleh membimbing anda untuk menghasilkan sebuah karangan yang lebih mantap dan berstruktur. Berikanlah perhatian kepada perkataan yang telah digariskan.




Tajuk 2: 
Dasar 1 Murid 1 Sukan telah dilaksanakan di sekolah-sekolah seluruh negara untuk memastikan setiap murid melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Jelaskan faedah-faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan.

 Pada hari ini, isu aktiviti sukan selalu diperkatakan. Hal ini demikian kerana Dasar 1 Murid 1 Sukan telah dilaksanakan di sekolah-sekolah seluruh negara untuk memastikan setiap murid melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Persoalannya, mengapakah isu sedemikian sering menjadi buah mulut masyarakatOleh itu, marilah kita membincangkan faedah-faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan. 

 Sesungguhnya, faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan yang pertama adalah melahirkan remaja yang sihat dan cerdas. Hal ini demikian kerana remaja dapat mengeluarkan peluh semasa bersukan. Sebagai contoh, bermain sukan bola sepak, bola keranjang, dan badminton di sekolah. Oleh itu, kita dapat mewujudkan remaja yang lebih cemerlang. Jelaslah, melahirkan remaja yang sihat dan cerdas merupakan faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan. 

 Tambahan pula, faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti yang kedua ialah dapat mengesan bakat sejak kecil lagi. Hal ini demikian kerana guru-guru dapat mengetahui bakat murid-murid sejak sekolah rendah lagi. Sebagai contoh, Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicol David bersukan sejak sekolah rendah lagi. Oleh itu, kita dapat mewujudkan remaja yang lebih istimewa. Benarlah, dapat mengesan bakat sejak kecil lagi merupakan faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan. 

 Selain itu, faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan yang ketiga adalah melahirkan rakyat yang cinta akan negara. Hal ini demikian kerana pelajar akan cuba menaikkan imej negara jika mereka mewakili negara ke peringkat antarabangsa. Sebagai contoh, mereka boleh mencontohi semangat pasukan Piala Thomas negara atau pasukan bola sepak Harimau Muda. Oleh itu, kita dapat mewujudkan rakyat yang bangga akan negaranya. Tegasnya, melahirkan rakyat yang cinta akan negara merupakan faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan. 

 Realitinya faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan yang terakhir adalah meningkatkan ekonomi negara. Hal ini demikian kerana ahli sukan yang menang akan membayar cukai kepada negaranya. Sebagai contoh, ahli sukan seperti Tiger Woods dan David Beckham merupakan antara ahli sukan yang terkaya di dunia. Oleh itu, kita dapat mewujudkan rakyat yang bertanggungjawab. Jelaslah, meningkatkan ekonomi negara merupakan faedah yang diperoleh mereka apabila melibatkan diri dalam aktiviti sukan.

 Kesimpulannya, semua pihak mestilah bekerjasama menyokong isu aktiviti sukan ini. Jika tidak, kita akan rugi. Semoga kita akan dapat melahirkan remaja yang cemerlang, gemilang, dan terbilang. Namun begitu, ingatlah peribahasa tepuk dada tanya selera.

(381 patah perkataan)

(Sumber: Modul Latihan Terancang Program Perhalus SPM 2012)