BIL
|
KOSA KATA
|
DEFINISI
|
CONTOH
|
1.
|
Polemik
|
Perbahasan yang
dilakukan dalam surat khabar atau dalam majalah mengenai sesuatu perkara
|
Tema: Lumba Haram
·
Akhir-akhir ini, isu lumba haram kerap menjadi polemik dalam kalangan
masyarakat.
|
2.
|
Marhaen
|
Rakyat jelata
|
Tema: Menabung
·
Golongan marhaen
tidak diabaikan oleh kerajaan dalam usaha mentransformasikan ekonomi ke arah
negara berpendapatan tinggi.
|
3.
|
Kulawarga
|
Keluarga
|
Tema: Keluarga
Bahagia
·
Kulawarga yang harmonis
mampu membentuk anak-anak bersahsiah mulia.
|
4.
|
Dasawarsa
|
Dekad
|
Tema: Semangat
Kejiranan
·
Dasawarsa ini, hubungan
kejiranan semakin diabaikan terutama dalam kalangan masyarakat metropolitan.
|
5.
|
Ikhtisar
|
Pendapat yang
ringkas mengenai sesuatu
|
Tema: Pelajar
Cemerlang
·
Pelajar perlu memberikan ikhtisar yang mantap sewaktu pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas.
|
6.
|
Tamsil
|
Seperti, umpama,
misal
|
Tema: Menabung
·
Tamsilnya, tabiat menabung
bukanlah sesuatu yang asing dalam kalangan masyarakat.
|
7.
|
Wasilah
|
Ikatan
|
Tema: Jasa Guru
·
Seseorang pelajar tidak wajar melupakan wasilah yang terjalin dengan
guru.
|
8.
|
Nirmala
|
Suci
|
Tema: Budi Bahasa
·
Pada pagi yang nirmala
ini, saya akan menyampaikan syarahan bertajuk, “Budi Bahasa Budaya Kita”.
|
9.
|
Sakinat
|
Ketenangan
|
Tema: Keluarga
Bahagia
·
Ajaran agama yang diterapkan dalam keluarga mampu
menjamin sakinat
berpanjangan.
|
10.
|
Sinergi
|
Kerjasama
|
Tema: Inap Desa
·
Akhir kalamnya, rakyat dan kerajaan perlu bersinergi untuk
merealisasikan pelancongan inap desa menjadi pilihan kalangan rakyat Malaysia.
|
11.
|
Uslub/Minhaj/Manhaj
|
Kaedah, cara
|
Tema: Membaca
·
Membaca merupakan uslub
berkesan untuk menambah ilmu pengetahuan dalam kalangan pelajar.
|
12.
|
Prakarsa
|
Inisiatif
|
Tema: Lumba Haram
·
Prakarsa perdana dalam
membanteras gejala lumba haram ialah pemantauan ibu bapa di rumah.
|
13.
|
Aforisme
|
Ungkapan,
peribahasa, bidalan
|
Tema: Gejala Ponteng
Sekolah
·
Kasih sayang yang diberikan oleh ibu bapa terhadap
anak-anak bertepatan dengan aforisme,
“melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
|
14.
|
Sirna
|
Hilang
|
Tema: Gejala Buli
·
Rasa perikemanusiaan semakin sirna daripada sanubari generasi pelajar pada hari ini.
|
15.
|
Jagatraya
|
Seluruh dunia
|
Tema: Pelancongan
·
Malaysia terkenal di jagatraya sebagai sebuah negara yang memiliki keunikan
budaya dan keindahan alam.
|
16.
|
Seantero
|
Seluruh
|
Tema: Bangunan
Warisan
·
Seantero dunia akan
memandang tinggi negara Malaysia jika kita berjaya mengekalkan warisan
sejarah rakyat Malaysia.
|
17.
|
Obligasi
|
Kewajipan
|
Tema: Semangat
Patriotik
·
Sudah menjadi obligasi
setiap rakyat Malaysia untuk mempertahankan negara daripada ancaman musuh.
|
18.
|
Mayapada/Marcapada
|
Dunia moden
|
Tema: Kemalangan
Jalan Raya
·
Isu kemalangan remaja kerap disiarkan dalam media massa
mayapada/marcapada ini.
|
19.
|
Mapan
|
Tidak berubah,
sudah diterima umum
|
Tema: Gejala Lumba
Haram
·
Sudah terang lagi bersuluh, kempen merupakan prakarsa mapan yang mampu mengatasi
gejala lumba haram.
|
20.
|
Seyogia
|
Sepatutnya
|
Tema: Semangat
Patriotik
·
Seyogia golongan remaja
tidak terlibat dengan aktiviti subversif yang akan mencalarkan imej negara.
|
21.
|
Sementelahan
|
Tambahan pula
|
Tema: Semangat
Kejiranan
·
Sementelahan, sikap tidak ambil
peduli merupakan punca hubungan kejiranan semakin renggang.
|
22.
|
Mauduk
|
Pokok perbincangan
|
Tema: Rakan Sebaya
·
Mauduk syarahan yang akan
saya sampaikan ialah “Ciri-ciri Rakan yang Menjadi Pilihan Saya”.
|
23.
|
Padau
|
Layar
|
Tema: /
·
Sebelum padau
perbincangan saya gali lebih dalam, molek kiranya saya mulakan dengan
pendefinisian tajuk terlebih dahulu.
|
24.
|
Tegar
|
Tidak dapat
dilenturkan, keras
|
Tema: Merokok
·
Pihak Kementerian Pelajaran gusar kerana ramai pelajar
sekolah kini menjadi perokok tegar.
|
25.
|
Kongkalikung
|
Sekongkol dalam
melakukan sesuatu yang tidak baik
|
Tema: Ponteng
Sekolah
·
Sekumpulan pelajar SMK Lepar Hilir berkongkalikung ponteng sekolah di ladang kelapa sawit.
|
26.
|
Menyisir
|
Mengemaskan
|
Tema: /
·
Sebelum saya menyisir
usul perbahasan dengan lebih dalam, izinkan saya mendefinisikan frasa demi
frasa terlebih dahulu.
|
27.
|
Mahmudah
|
Terpuji
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Sifat mahmudah
jika diaplikasikan dalam kehidupan akan mengubah personaliti remaja agar
menjadi remaja cemerlang dan terbilang.
|
28.
|
Gemulah
|
Arwah
|
Tema: Bangunan
Bersejarah
·
Sewajarnya kita mencontohi sifat gemulah terdahulu yang sanggup mempertahankan warisan
bangsa agar dapat dinikmati oleh anak cucu.
|
29.
|
Ceritera
|
Cerita
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Sebagai remaja berwawasan, kita sepatutnya tidak
terpengaruh dengan ceritera
palsu yang berlegar-legar dalam kalangan masyarakat.
|
30.
|
Inti pati
|
Bahagian yang
penting
|
Tema: Remaja Berwawasan
·
Perlembagaan Persekutuan Malaysia merupakan inti pati yang wajar difahami
dan dihayati oleh seantero warga Malaysia.
|
31.
|
Berijtihad
|
Memberikan tafsiran
berdasarkan peraturan tertentu.
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Remaja mesti mengkaji sesuatu isu agar mampu berijtihad apabila ditanya
tentang sesuatu isu oleh orang luar.
|
32.
|
Menghadap
|
Menghala, mengarah
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Kita perlu menghadap
serta mendepani sesuatu perkara dengan cara yang rasional.
|
33.
|
Belasungkawa
|
Ucapan takziah
|
Tema: /
·
Kami mengucapkan belasungkawa
kepada keluarga Ali atas kematian anak tunggal mereka.
|
34.
|
Kendatipun
|
Meskipun
|
Tema: Menabung
·
Kendatipun pendapatan kita
sekadar cukup-cukup makan, kita seharusnya menyimpan sebahagian daripada
pendapatan sebagai tabungan.
|
35.
|
Signifikan
|
Penting
|
Tema: Gejala Lumba
Haram
·
Langkah-langkah signifikan
perlu dilakukan untuk membasmi gejala lumba haram dalam kalangan remaja.
|
36.
|
Terampil
|
Cekap dalam
melaksanakan sesuatu
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Sifat terampil
merupakan ciri yang perlu ada pada seorang remaja yang berwawasan.
|
37.
|
Prognosis
|
Ramalan, telahan
|
Tema: Ponteng
Sekolah
·
Prognosis yang tepat dalam
menilai keperibadian rakan sebaya perlu ada dalam memilih rakan sebaya.
|
38.
|
Proklamir
|
Pengisytiharan
|
Tema: Bangunan
Bersejarah
·
Kerajaan telah menyampaikan proklamirMelaka sebagai Bandar Raya Bersejarah.
|
39.
|
Tragedi
|
Peristiwa yang
menyedihkan
|
Tema: Lumba Haram
·
Menjadi suatu tragedi
apabila golongan remaja yang terlibat dengan lumba haram mencambahkan
penularan gejala sosial lain seperti seks bebas dan penagihan dadah.
|
40.
|
Kulawarga
|
Keluarga
|
Tema: Semangat
Kejiranan
·
Kulawarga dewan sekalian,
tajuk pidato saya pada hari ini ialah “Peranan Remaja dalam Menyemarakkan
Semangat Kejiranan”.
|
41.
|
Jalur lebar
|
Rangkaian yang
mempunyai julat yang besar
|
Tema: Teknologi
Maklumat
·
Kemudahan jalur
lebar yang disediakan oleh kerajaan dapat dinikmati oleh segenap
lapisan masyarakat.
|
42.
|
Nihilisme
|
Fahaman yang
menolak nilai
|
Tema: Gejala Sosial
Remaja
·
Remaja yang terlibat dalam gejala sosial mengamalkan nihilisme dalam kehidupan
mereka.
|
43.
|
Mobiliti
|
Perihal mudah
bergerak dan digerakkan
|
Tema: Ponteng
Sekolah
·
Masyarakat berilmu pengetahuan akan bermobiliti ke arah
kecemerlangan.
|
44.
|
Hedonisme
|
Pandangan hidup
yang mementingkan keseronokan
|
Tema: Gejala Sosial
Remaja
·
Remaja perlu dinasihati agar tidak mengamalkan budaya hedonisme dalam kehidupan
mereka.
|
45.
|
Francais
|
Kebenaran oleh
pengeluar untuk memasarkan barangannya
|
Tema: Pelancongan
·
Agensi pelancongan boleh mengaplikasikan konsep francais untuk mempopularkan
produk dan perkhidmatan mereka kepada pelancongan asing.
|
46.
|
Saf
|
Baris
|
Tema: Lumba Haram
·
Remaja perlu menyusun saf agar dapat bergerak seiring menangani gejala lumba
haram yang semakin mencengkam pada hari ini.
|
47.
|
Paradigma
|
Model yang jelas
tentang sesuatu
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Kita perlu melakukan anjakan paradigma untuk merubah senario negatif yang membelenggu
golongan muda negara ini.
|
48.
|
Kodifikasi
|
Kegiatan menyusun
maklumat
|
Tema: Membaca
·
Remaja yang berpengetahuan mampu melakukan kodifikasi apabila membaca
bahan bacaan daripada pelbagai sumber.
|
49.
|
Enteng
|
Ringan, mudah
|
Tema: Gejala Sosial
·
Sikap masyarakat yang memandang enteng gejala ponteng sekolah menyebabkan golongan remaja “berada
di mata, bersultan di hati”.
|
50.
|
Cakna
|
Ambil berat
|
Tema: Gejala Lumba
Haram
·
Ibu bap perlu cakna
akan perubahan yang berlaku dalam diri anak-anak mereka.
|
51.
|
Tuntas
|
Menyeluruh dan
lengkap
|
Tema: Dasar 1 Murid
1 Sukan
·
Tuntasnya, Dasar 1 Murid 1
Sukan mampu memupuk minat bersukan dalam kalangan murid-murid sekolah.
|
52.
|
Izhar
|
Jelas
|
Tema: OKU
·
Izharnya, golongan orang
kelainan upaya turut membantu perkembangan ekonomi negara Malaysia.
|
53.
|
Afdal
|
Lebih baik
|
Tema: Menabung
·
Prakarsa yang afdal
bagi menggalakkan anak-anak menabung ialah ibu bapa membuka akaun simpanan di
bank untuk anak-anak.
|
54.
|
Jerayawara
|
Pameran, ceramah
|
Tema: Gejala Lumba
Haram
·
Jerayawara secara progresif
perlu diadakan ke seluruh negara bagi menerangkan keburukan gejala lumba
haram.
|
55.
|
Rekayasa
|
Penerapan
unsur-unsur ilmu
|
Tema: Guru
·
Guru yang berkesan mampu melakukan rekayasa melalui pelbagai medium dan kaedah pengajaran di
dalam kelas.
|
56.
|
Egosentrik
|
Mementingkan
keperluan diri
|
Tema: Semangat
Kejiranan
·
Sikap egosentrik
yang ada di dalam diri menyebabkan masyarakat bandar tidak mengamalkan
semangat kejiranan.
|
57.
|
Adiwangsa
|
Bangsa mulia
|
Tema: Gejala Sosial
·
Remaja yang mampu menongkah arus kebejatan sosial akan
menjadi adiwangsa yang
mengharumkan semangat kejiranan.
|
58.
|
Egalitarianisme
|
Fahaman bahawa
semua orang adalah sama rata
|
Tema: Perpaduan
·
Konsep 1 Malaysia mampu merealisasikan egalitarianisme dalam pembudayaan
budaya dan bangsa.
|
59.
|
Atma
|
Jiwa
|
Tema: Gejala Sosial
Remaja
·
Sementelahan, generasi muda pada hari ini mengalami
gangguan atma sehingga
menyebabkan mereka tidak memikirkan baik buruk sesuatu perkara.
|
60.
|
Bobrok
|
Rosak, binasa
|
Tema: Gejala Sosial
·
Masyarakat yang bobrok
akhlaknya akan merugikan negara.
|
61.
|
Pengitlakan
|
Membuat rumusan
|
Tema: Bangunan
Bersejarah
·
Sebagai pengitlakan,
kita seharusnya berganding bahu memulihara bangunan bersejarah untuk
memastikan generasi hari muka dapat mewarisinya.
|
62.
|
Efisien
|
Berkesan
|
Tema: Pendidikan
Vokasional
·
Langkah yang efisien
mampu memperkasakan pendidikan vokasional di negara ini.
|
63.
|
Gelandangan
|
Merempat
|
Tema: Menabung
·
Amalan menabung sejak kecil mampu merubah kehidupan gelandangan menjadi lebih
baik.
|
64.
|
Dewasa
|
Kontemporari,
semasa
|
Tema: Membaca
·
Dewasa ini, budaya
membaca dalam kalangan rakyat Malaysia telah meningkat.
|
65.
|
Simbiosis
|
Perkaitan hidup
antara dua atau lebih organisma
|
Tema: OKU
·
Sememangnya simbiosis
antara kerajaan dengan rakyat mampu menghasilkan sinergi yang merubah senario
masyarakat.
|
66.
|
Pidana
|
Kejahatan
|
Tema: Gejala Sosial
·
Anak-anak terdorong untuk melakukan pidana dek galakan
rakan-rakan.
|
67.
|
Ningrat
|
Orang mulia
|
Tema: Remaja
Berwawasan
·
Remaja seharusnya berusaha menjadi golongan ningrat yang akan membanggakan
nama ibu bapa dan negara.
|
68.
|
Jembel
|
Miskin
|
Tema: Krisis Makanan
Antarabangsa
·
Seharusnya kita membantu negara-negara jembel di Afrika yang
mengalami krisis makanan.
|
69.
|
Murba
|
Rakyat jelata
|
Tema: Sukan
·
Sebagai golongan murba,
kita seharusnya menyokong dasar 1 Murid 1 Sukan.
|
70.
|
Proletar
|
Kaum yang suka membunuh/membuat
kacau
|
Tema: Gejala Sosial
·
Kita seharusnya memerangi gejala buli dan ponteng
sekolah kerana kita tidak mahu melihat generasi akan datang menjadi
masyarakat proletar.
|
(Sumber: Cikgu TanCL)